Peste 13 000 de gospodarii au participat la Barometrul de Craciun Ferratum Group ™ realizat pentru al treilea an consecutiv. Ferratum Romania a luat parte la acest al cincilea sondaj, unde ne uitam mai in detaliu care sunt planurile de Craciun ale consumatorilor, in BAROMETRUL DE IARNA FERRATUM GROUP 2016™.

Ce cadouri sunt pe primul loc anul acesta? Cumparam mai mult online sau maratoanele de cumparaturi prin magazine sunt castigatoare si Craciunul acesta? Locuitorii carei tari vor cheltui mai multi bani in timpul sarbatorilor de iarna 2016?

Economia europeana isi continua lent redresarea economică. Diferentele de consum intre tari sunt relativ mici in comparatie sondajele anterioare din perioada Craciunului efectuate de Ferratum. 50% dintre gospodării vor cheltui la fel de mult pe cadouri de Craciun ca si anul anterior, in timp ce doar 6% dintre gospodarii vor cheltui mai mult.

Cum se pozitioneaza Romania?

Anul acesta, romanii par sa fie ceva mai darnici de Craciun fata de anul trecut in aceeasi perioada. Daca anul trecut Romania se afla pe locul 8 in randul tarilor intervievate, cu doar 2 procente mai sus decat media tarilor, anul acesta se afla pe locul 4 dupa Germania, Lituania si Estonia cu aproape 7% mai mult decat media tarilor participante la sondaj, urmand sa investeasca 28.6% din venitul pe familie pe cadouri de Craciun.

In ceea ce priveste cumparaturile online in perioada sarbatorilor de iarna, Romania se afla in partea a doua a clasamentului, la fel ca si anul trecut, ponderea crescand cu 3 procente de la 17% la 20%. Se pare ca goana dupa cadouri prin magazine in perioada sarbatorilor de iarna ramane in topul preferintelor romanilor.

Pe ce vor cheltui romanii banii Craciunul acesta?

Pe primul loc de afla articolele vestimentare in procent de 23%, iar pe locul 2 in topul preferintelor fiind Jucariile cu un procent de 17%, urmate indeaproape de Electrocasnice 16%. Romanii vor aloca deasemenea parte din banii cheltuiti de Craciun pe dulciuri si bunuri generale in casa. Daca anul trecut cartile si cosmeticele insumau un procent de 23% ocupand locul 4 si 5 (12.6% si 11.4%), anul aceste se pare ca au fost inlocuite de articolele vestimentare.

barometru-2

Tara din Europa cu cea mai mare putere economica este lider de piata

Conform datelor Barometrului de Craciun™ cheltuielile vor scadea semnificativ in Marea Britanie (UK) comparativ cu Craciunul trecut. Pe vreme ce in 2015 britanicii planuiau sa cheltuiasca 38,5% (1145 €) din venitul gospodariei lor in perioada sarbatorilor de iarna, anul acesta cifra este de doar 23% (€ 695).

Pe de alta parte, nemtii vor cheltui mai mult decat orice alta tara dintre cele participante la sondaj. Locuitorii tarii cu cea mai mare putere economica din Europa sunt dispusi sa consume mai mult de 30% (€ 807) din veniturile gospodariei in acest an cu ocazia sarbatorilor de Craciun. Cifra este cu aproximativ 10% mai mare decat media pe familie (22%), in toate cele 20 de tari care au participat la sondaj.

Germania este urmata in mod surprinzator de micile tari baltice, Lituania si Estonia, in timp ce consumatorii cei mai chibzuiti pot fi gasiti in Norvegia, Finlanda si Olanda. In aceste tari baltice, mai putin de o cincime din venitul familiei este alocat pentru cheltuielile de Craciun in acest an.

De exemplu, in Finlanda, tara de origine a Ferratum Grup, gospodariile cheltuiesc in jur de 15% din venitul net disponibil pe achizitii de Craciun (468 €). In tara vecina, Suedia, procentul este semnificativ mai mare, cu gospodarii ce vor cheltui in jurul valorii de 688 € in perioada Craciunului, ce reprezinta 20% din venitul net disponibil.

Indicele de consum on-line este în continua crestere

Chiar daca trei sferturi din cheltuielile de Craciun se va desfasura prin canalele traditionale, ponderea on-line este inevitabil in crestere. Conform datelor Barometrului, media cumparaturilor online pe familie in perioada sarbatorilor de iarna, va creste fata de ultimii ani, de la 21,6% la 24,5% anul acesta. Regatul Unit conduce detasat cand vine vorba de cumparaturi online. Peste 40 la suta din cumparaturile britanice de Craciun se vor face in mediul digital. Olanda, Suedia, Franta, Cehia, Polonia si Germania se afla peste media tuturor tarilor sondate(24.5%) in ceea ce priveste cheltuielile online.

Jocurile si jucariile (20%), Piesele vestimentare (18%) si electronicele (12%) isi mentin pozitia de favorite ca si cadouri de Craciun. Oricum, exista diferente nationale interesante in comparatie cu Craciunul trecut. Craciunul acesta nu arata prea bine pentru editori. De la al doilea cel mai popular cadou anul trecut (15,5%), ponderea carților a scazut anul acesta pana la 6%. Cartile se gasesc in primele cinci obiecte cadou numai în Polonia (10%) si Cehia (8%).

Conform datelor Barometrului de Craciun™ 2016, bulgarii, spaniolii, canadienii si romanii, prefera achizitiile de imbracaminte sub forma de cadouri mai mult decat locuitorii altor tari. Mai mult de 20% din consum este alocat pentru piese vestimentare. Ponderea jucariilor si jocurilor este cea mai mare in Franta (31%), Australia (26%) si Polonia (23%). In mod surprinzator, se pare ca alcoolul este in top 5 al cheltuielilor in acest an de Craciun numai in Canada, avand un procent de 4% in randul canadienilor.

Cum a fost realizat Barometrul de Craciun Ferratum Grup 2016™?

Sondajul a fost efectuat de catre clienti activi Ferratum Group in 20 tari din Europa ca un sondaj online cu un chestionar standardizat pentru toate locatiile.
Veniturile au fost mentionate in moneda locala si investitiile de Craciun relative, calculate ca raport intre cheltuielile de vara si venitul familiei disponibil in fiecare locatie. Veniturile disponibile au fost ajustate de fiecare locatie in functie de paritatea puterii de cumparare bazate pe cifrele anului 2014 ale Bancii Mondiale.
13 261 de gospodarii au participat la sondaj.
Respondentii au avut varste cuprinse intre 18 si 65 de ani si 49.64% au fost femei. Venitul mediu net disponibil al gospodariilor care au participat din aceste 20 tari a fost de € 230- € 6720. Marimea medie a gospodariilor este de 2.59 persoane/gospodarie
In plus fata de factorii demografici, respondentii au fost intrebati despre venitul net lunar disponibil, cat de mult cheltuiesc in perioada Sarbatorilor de Craciun, pe ce activitati de iarna isi cheltuiesc banii, cat de multe cumparaturi fac online.
Sondajele au folosit valuta respectiva a fiecarei tari. Raspunsurile au fost echivalate astfel incat sa reflecte puterea de cumparare a fiecarei tari. Toti respondentii sondajului au fost anonimi.